O zi in care nu am cheltuit nimic

vineri, 9 mai 2014

Ieri nu am cheltuit nici un leut. Am vrut sa vad daca ideea Iuliei da roade. Pot spune ca nu a fost frustrant sau imposibil, dar m-am trezit in ceva situatii dificile. Prima dintre ele - cafeaua de dimineata... cafea cumparata de la restaurantul firmei, savurata inainte de a incepe programul cu o colega. 2 lei.

Voiam sa renunt de tot la ea, dar ma trezesc cu colega la birou si cu invitatia de a cobori la cafea. Eram pregatita sa-i spun ca mi-am uitat banii acasa, dar ma anunta ca o sa plateasca ea ambele cafele... Nici nu am mai intrebat-o de ce... I-am multumit si gata. Nu stiu cita economie am facut aici, caci intr-o zi va trebui sa-i intorc cafeaua.

Pina la ora 18.00 toate bune. Cind am ajuns acasa nu a mai fost la fel de simplu. Cu o zi inainte, miercuri, nu cumparasem decit o bucata de peste sa-l mincam in acea zi, dar nimic pentru joi. In cursul zilei, M. mincase produse din abonamentul pe care il avem la lactate: brinza cu smintina, lapte acru, cas; femeia ne aduce si oua. Dar pe seara a vrut altceva. M-a suparat un pic pentru ca nu a scos nici macar o bucata de carne la dezghetat si chiar nu mai aveam rabdare sa astept daca o scoteam eu atunci.

Am inceput sa-i insir posibile meniuri cu ce aveam prin casa si am primit refuzuri pentru fiecare dintre ele: omleta nu voia ca mincase dimineata, lactate nici atit, salata nu pentru ca nu era prea consistenta pentru el... si tot asa. In final l-am intrebat ce vrea de fapt? Ceva usor... Ei, apuca-te si fa ceva usor. Supa de pui cu galuste in varianta fara pui :) cartofi noi prajiti si salata de rosii si gata. Eu am mincat doar supa si salata. :D

Sa fiu sincera, daca ar fi fost o zi obisnuita, in care "as fi avut voie sa cheltuiesc", dadeam o fuga pina la Lidl si cumparam piept de pui si faceam niste snitele, ori mici ori ciuperci ori carne tocata sa fac musaca... Sigur mai luam eu si ceva dulce si un suc mic si ceva la oferta si niste turta dulce si.. uite asa ajungeam acasa cu punga plina.

La finalul serii, dupa ce s-au linistit spiritele si am mincat linistiti, ne-am dat amindoi seama ca se poate incropi ceva in 10 minute si fara o vizita la magazin. Vizita asta la magazin era terapia noastra de zi cu zi. Ne mai relaxam prin magazine, ne mai clateam ochii, dar lasam si ceva banuti acolo pe nimicuri.

Miine o sa mergem sa facem cumparaturi (doar carne si legume) si o sa "incercam" sa repetam experienta duminica. Ca sa nu ne apuce vreo criza glicemica, trebuie sa fac obligatoriu si ceva dulce. :)

In cutia verde am pus 50 de lei + 2 lei, banii de cafea.

22 de comentarii:

  1. Bravo Amedeya si eu mi-am pus in gand dar si in cea mai fara cheltuieli zi vad ca tot am dat 67 lei pe nimic:((, spre sa reusesc si eu sa fac asa ca tine:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Stii? Eu nu-mi doresc sa devin o persoana obsetata de economie... una care sa noteze fiecare leut dat pe o legatura de verdeata... dar am vrut sa vad cum e sa nu cheltui nimic intr-o zi... Si o sa mai incerc intr-o luna sa traiesc cu bani putini... Deseori m-am intrebat cum se descurca o familie cu un salariu minim pe economie si copii acasa!

      Ștergere
    2. Si eu tot in ideea de a nu cheltui nimic mi-am notat ce am cheltuit... acum multi ani am avut o perioada de saracie crunta in care am mancat paine cu miere/dulceata/icre luni de zile...Stii ce e ciudat? Nu eram mai nefericita ca acum...

      Ștergere
    3. Mi-ai adus aminte de perioada de studentie, cind eram tare saracuta; mincam pateuri, piine multa, halva, marmelada, mult ceai... Imi cumparam o hainuta cind si cind, la sarbatori mari sau de ziua mea... Citeam carti de la biblioteca si ma bucuram daca imi imprumuta cineva un dictionar... bani sa le cumpar... nici gind! Fericirea si zimbetul erau atunci comorile mele!!!

      Cred acum ca avem prea multe griji. Eu uneori ma simt tare impovarata, epuizata si ma gindesc cum sa le fac pe toate. Viata mea a devenit o rutina plictisitoare si obositoare in care nu se mai intimpla nimic... Si nici eu nu mai am energia sa mai schimb ceva.

      Imi doresc o casa... dar pretul la pamint e cu mult peste puterile mele financiare. Imi doresc un copil... dar nu vine. Imi doresc sa-mi gasesc o preocupare care sa ma relaxeze si sa ma faca sa ma simt utila... dar parca totul e prea scump si simt ca o sa cheltui si mai mult pentru un "hobby".

      Zimbesc si acum, dar citeodata ma fura gindurile si intristarea. Adesea imi revin repede gindindu-ma ca, indiferent cum le-as calcula eu si dau cu minus, "cite la om sint cu neputinta, la Dumnezeu sint cu putinta!"

      Ștergere
    4. daca ai un vis, ia un borcan transparent (sa vezi cand pui in el) si impune-ti niste limite. De ex. renuntat la dulciuri cumparate si sa le faci tu, renuntat la abonamentul de tv/ redus abonament la telefon, redus mancatul in oras la 1 data pe sapt, injumatatit numarul cosmeticelor si hainelor etc vezi tu ce ti se potriveste. Si pune diferenta de bani in borcan. In cateva luni vei vedea pasi catre visul tau.
      Eu am reusit sa imi indeplinesc visul. Acum imi doresc altceva.....evident, ca si tine, casa. Incep pt asta sa lucrez de luna viitoare.

      Ștergere
    5. Ideea cu borcanul e foarte tare! Stii de ce? Pentru ca e TRANSPARENT! Eu am pus anul trecut bani intr-o cutie verde de sandvisuri! In fiecare zi timp de vreo 3 luni si am strins ceva. Puneam leutul (sau mai multi, chiar si zece) cit sa nu sufar si inchideam frumos cutia!

      Dar la borcan nu m-am gindit niciodata! O sa-mi cumpar unul frumos, colorat asa, si o sa pun acolo banii ca la pusculita! Cred ca o sa ma stimuleze sa-i vad cum se aduna!

      Ștergere
    6. ia incearca sa refolosesti borcane de compot/ gemuri. Sa le decorezi singura (funda/ pictura/ sau un servetel pus in interior frumos decorat etc). Ideea e sa faci economie, nu sa ai motiv sa cumperi inca ceva, iar borcane cu filet sigur mai gasesti in casa.

      Eu zic de borcan pt ca vreau sa fie vizual efectul.

      Ștergere
    7. Ai dreptate! Cind ai citit ce mi-ai scris, parca m-a lovit cineva in cap. Am tendinta sa cumpar orice si mintea mea se scuza pe motiv ca e pentru un scop nobil! :) Iti multumesc din suflet pentru idee si promit sa pun o postare cu borcanul decorat - marca proprie!! :)

      Ștergere
  2. ca si voi, am aceleasi concluzii: am bani mai multi decat in facultate si mai multe griji: sa nu imi pierd bunastarea!

    Si m-a lovit criza (personala, zic). Am reusit in ultimii ani sa imi pun pe hartie facturile si sa cunosc totalul, sa modific contracte la minimum (inca nu
    am fost suficient de puternica sa renunt la unele), sa imi fac un buget de mancare si sa il respect.
    Si apoi am inteles cum traiesc cei cu salariul minim pe economie: cumpatati. Nu e imposibil, dar pt mine e un part time job pt cineva de la oras: sa urmareasca ofertele/piata, sa cumpere/gateasca pt iarna. Pe forumul DC era un subiect cu: meniu pt 2 oameni cu 300lei/lunar. Implica insa mult mai mult timp in bucatarie decat aloc eu.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu zic sa incerc macar o luna sa ma descurc cu bani putini... cu tot ce implica experienta: frustrare, nervi, lipsa "bunatatilor" pe care acum mi le cumpar la orice ora, cosmetice "nu-stiu-de-care"...

      Timp de analizat preturi, sa spun drept, nu prea am, dar de gatit imi place tare mult! :)

      Cred ca o sa fiu nevoita sa pun in aplicare "planul" de luna urmatoare. In iulie se anunta doua botezuri si in august o nunta! :)

      Ștergere
    2. ideea de a economisi bani e buna dar nu tre sa se duca prea mult timp in bucatarie. Fa-ti o lista cu meniu, cauta-ti cateva feluri rapide si ieftine, de completare (vezi pilaful/ pastele mentionate, dar eu am si salatele! si pizza cu aluatul pregatit o data si portionat si congelat), retete ce pot combina ce exista in frigider si salveaza de la aruncat. Profita si de ocaziile bune (de ex. am cumparat o cantitate mare de ardei de lapiata mai ieftin, i-am copt si pus in frigider si au fost baza/ garnitura la mancaruri pe urmatoarele 2 sapt).

      Dar cea mai mare economie de bani si de timp a fost cand am facut ordine in dulap si mi-am dat tot ce nu am imbracat in ultimul an. Restul am recombinat si facut si o lista pe termen lung cu ce tre schimbat, asa ca am profitat corect de solduri.

      Ștergere
    3. Am vazut ca e utila stabilirea unui meniu simplu pe zile. Deja stii ce o sa faci pentru zilele urmatoare si, in plus, poti sa adaptezi in functie de ceea ce ai prin frigider (meniul stabilit nu e batut in cuie).

      In ceea ce priveste dulapul de haine... acolo avem ceva probleme. Grave! Multe haine, nepurtate de ani de zile, unele mici, unele cu eticheta pe ele pentru ca nu mi-au venit niciodata! Am dat pina acum sacose intregi, dar parca nu as fi dat niciuna. Dulapurile sint la fel de pline... Sa spun cum de e posibil? Pentru ca am continuat sa cumpar altele!

      Ștergere
  3. In privinta copilului, Ancuta este un exemplu grozav de bun. Intelegi tu de ce.
    In privinta economisirii, tu ridici o problema spinoasa. Cea a "celuilalt" care nu-i dispus sa faca sacrificii ca si tine si sa manance conform unui program. De fapt, la cei mai multi, asta e problema. Ma duc si la Iulia, sa-i povestesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ancuta e pentru mine un exemplu la mai multe capitole!!! Uneori ma minunez de felul in care reuseste ea sa le impace pe toate: gatit, curatenie, educatia fetitei, masina, serviciu, creosetat, plimbari, blog, citit!! O sa ma gindesc serios si la "exemplul grozav" dat de Ancuta. :)

      Ștergere
  4. Eu am intotdeauna la indemana orez si macaroane. Macaroanele le facem cu oua de casa si faina integrala la un mic magazin din cartier de doua ori pe an si le pastrez in cutii de plastic. Orezul il cumpar in cantitati mai mari, nu se strica si se poate gati in multe feluri. Un rizotto e gata in mai putin de jumatate de ora si e o mancare satioasa.
    Am in frigider intotdeauna pesto si in congelator ciuperci, ardei, vinete, chiar si spanac gata tocat. Cu legumele sotate, impreuna cu ceapa si usturoi, stinse cu suc de rosii sau un pahar de vin se prepara un sos in zece minute. Daca am carne macinata, adaug, daca nu, vinetele inlocuiesc carnea cu succes.
    O sa inveti in timp sa te folosesti de ce ai in casa si e grozav sa pregatesti o masa gustoasa fara sa trebuiasca sa cumperi o gramada de ingrediente.
    Bravo pentru " ziua fara cheltuieli " !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Doamne, cite idei minunate! In seara asta chiar am facut orez cu legume din congelator si fripturica tot din carnita pusa acolo! Pentru simbata am programat niste paste cu brinzica, iar miine seara fac sarmalute! :) Am de toate pentru ele!

      Ștergere
  5. Interesanta initiativa voastra! Poate nu conteaza sa nu cheltuiesti nimic intr-o zi, cat sa renunti la toate nimicurile pe care dai bani zilnic inutil.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. O da!!! Nimicurile astea ne fac la buzunare: o ciocolatica, o prajiturica... ceva la reducere, un fresh in oras... Cu aceeasi bani ai putea face o masa generoasa acasa! :)

      Ștergere
  6. Dupa cum ai descris situatia de seara, se pare ca sotul tau e putintel cam mofturos.
    Si pe mine ma preocupa tehnicile de trai minimalist, asa ca admir ceea ce incerci tu sa faci acum.
    Cat despre mancare, sa nu uitam ca omul nu se hraneste numai cu paine ci si cu orice cuvant din gura lui Dumnezeu.
    O cana de apa cu cine ti-e drag este adesea suficienta. Sau de ceai :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. He, he! M. al meu e un shredder. Maninca orice, Chiar ma salveaza atunci cind eu chiar m-am saturat de un fel de mincare din care mai este. Nici eu nu stiu ce il apucase in ziua in care eu m-am gindit sa fac economie. :)

      Merge un ceai cu gheata acuma vara! :)

      Ștergere
  7. am recitit subiectul si comentariile dupa o perioada. Da, am avut nevoie de meditatie si acceptare a noii atitudini. Si mi-am dat seama ca pot sa fac ceva sa imi usurez bucataria dar si cumparaturile: sa cumpar carne, sa toc, si sa portionez si congelez. Apoi, cand vreau ceva rapid, sa fol. cele din stoc si sa adaug la sos. Nu fac des sosuri, dar sunt o solutie rapida. As mai putea face asa cu o shunca afumata, ca da alt gust la ciorba de legume/ de linte / de fasolica - fara sa fie nevoie sa pun multa carne in ele.

    Pana acum faceam asa doar la legume (iarna cumparam cantitati, tocam si portionam in 3 , pt ca legumele erau destul de scumpe si la o ciorba e suficient 1/3 din dovlecel, 1.3 de telina etc).

    Intre timp am mai sortat de prin dulap (a venit caldura) si am realizat ca am lucruri ce nu le-am fol. niciodata si nici nu o sa le folosesc. Le-am vandut.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. De cite ori nu am aruncat cind imi raminea cite putin din legumele pe care le foloseam la ciorba. Nu m-am gindit nici o clica ca as fi putut a le congelez si sa le folosesc intr-o alta zi la o alta mincare. Buna ideea si cu sunculita pusa la congelator. Imi place mult in ciorbita de fasole sau cu varza.

      Cu hainele e munca grea. :) Eu tot sortez si sortez. Nu m-am gindit sa le vind, desi ar fi o idee. Le-am dat mamei sa le distribuie ea pe la tara.

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...